RC modelbåde

Radiostyrede modelbåde i danmark

IndeksIndeks  PortalPortal  CalendarCalendar  GalleryGallery  FAQFAQ  SøgSøg  Tilmeldte brugereTilmeldte brugere  GrupperGrupper  TilmeldTilmeld  Login  RCM team  

Share | 

Brug af Airbrush

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Steen
Avanceret
Avanceret

Male Antal indlæg: 153
Geografisk sted: Stevns
Humor: jada... klart jeg har det
Registration date: 01/08/08

IndlægEmne: Brug af Airbrush   Tirs 05 aug 2008, 23:24

Maling med Airbrush.

Airbrushen er et fantastisk lille hjælpemiddel, og kan bruges af de fleste. Dog kræver det at man lige øver sig lidt, og gider sætte sig lidt ind i teknikkerne og virkemåden. Samtidig at man forstår dens begrænsninger.

Kort fortalt er en airbrush en lille malesprøjte pistol. Pga. dens lille størrelse er den eminent til de små og mellemstore maleopgaver. Og ikke mindst detalje bemaling.

Der er to typer Airbrush, en single action, og en double action.

single action er indrettet således at der som oftest er en beholder under pistolen, og malingen kommer ud når du trykker luftknappen ned. Du kan ikke justere farvemængde eller luftmængde – det er groft sagt ”enten eller”

Double action er oftest med små farvekopper, eller beholdere, og luftknappen giver luft når du trykker den ned. Men der kommer ikke farve med ud før du trækker den tilbage. Herved kan du styre farvemængden ret præcist. På enkelte modeller kan du også med en meget fintfølende finger justere luftmængden.

Som sagt er det mest til detajlearbejde man bruger disse pistoler. Men netop single action er god til større flader. Om den så er stor nok til et skrog på et større modelskib, er vel en vurderingssag for hver enkelt. Personligt ville jeg ikke have brugt den på min ”Jan” slæber til skroget, der var jeg glad for at jeg valgte spraydåser. Mens til overbygningen der brugte jeg min airbrush da der var en masse kanter og fremspring der jo gerne skulle have maling også.

På de fleste double action modeller kan man skifte dyser og nåle, som oftest i fine, medium og coarse. Den fine er til det superfine detalje arbejde, (omrids af ting med en tynd streg) og den grove er til de større flader. Normalt vil en medium være fin til vores formål

Teknikker

Først skal emnerne (som regel) grundes. Jeg bruger Motips grunder på spray, den fylder små sprækker og hakker rimeligt ud, tørrer ret hurtigt og giver en god vedhæftning for farvelaget. Det kan godt betale sig at vandslibe de grundede flader, da du så opnår en rigtig flot og glat overflade. Se billede:

Når man maler med en airbrush, så kommes malingen på i tynde lag, meget tynde lag! Det er vigtigt at male inde i alle sprækker, kanter og hjørner først! Gerne flere gange så det er dækkende. Først når alle disse besværlige steder er malet, kan man gå over til at male fladerne. Gør man det omvendt vil man få nogle underlige ”tåger” eller ligefrem løbere på de store flader. Til den slags arbejder er en double action pistol klart at foretrække

Når fladerne skal males, maler man med en fast afstand til emnet, og så bevæger man airbrushen frem og tilbage henover emnet. Derefter det samme men på tværs af det man lige har malet, og derefter diagonalt henover. Herved får man med de mange tynde lag et jævnt og dækkende lag uden tydelige sprøjtespor.

På billedet her kan du tydeligt se hvordan kanter og samlinger er malet, inden selve fladen skal males.

Afdækning

Dette er jo svært at komme udenom med de ting vi maler. Men her er alm. malertape ikke altid godt nok. Jeg bruger som regel Tamiyas afdækningstape da det er fortrinligt til at komme rundt i alle krumninger og stadig lukker tæt, uden at folde. Det klæber tilpas, men ikke for meget så det trækker anden maling af.

Maling

Ja hvad bruger man? Jeg bruger gerne Humbrols malinger (ikke de vandbaserede) men ellers er der jo frit slag for hvilket mærke man vil bruge. Dog skal man huske at fortynde dem rigeligt! – her er det at mange begår fejl. Bliver malingen ikke fortyndet korrekt, så vil den klumpe i dysen, eller give appelsinhud (spørg din kone hvad det er hvis du er i tvivl – men lad for guds skyld lade være med at drage paralleller til hendes hud og at det er derfor du får tanken… No Mad No ) der kan ikke gives et præcist tal for hvor meget den skal fortyndes. Men jeg fortynder gerne med rense benzin og omkring de 60 % men justerer gerne lidt når farven skal lægges på. For nogle farver skal fortyndes mere end andre (også inde for samme fabrikat)

Luftkilde

En airbrush skal jo have noget luft at leve af, hertil kan du bruge ”luft på dåse” = meget meget dyrt i længden!, eller en slange fra et reservehjul fra bilen. Dette giver dog ikke en ensartet luftstrøm og kan i nogle tilfælde lugte ganske fælt (ikke at malingen lugter vildt godt i sig selv monkey ) Det bedste er dog en kompressor. Enten en lille beregnet til airbrush eller en ganske alm. ”Harald nyborg” model som dog skal kunne reguleres i luftmængden. Omkring 1 til 3 bar er rigeligt til en airbrush, jo finere detaljer, jo lavere lufttryk.

Hvor købes de?

Efterhånden har mange hobbyforretninger et pænt udvalg af airbrush, dog er de sjældent helt billige. Om du vil ofre små 1000 kr. er jo op til dig og pengepungen. Det er vigtigt at sikre sig at der kan fås reservedele til den model du vælger. Jeg har selv en der kostede 1200,- i sin tid, samt en fra Biltema til omkring 350,- og jeg må sige at jeg rent faktisk har brugt den billige mest når det gælder de lidt større ting (den kan man så til gengæld ikke få reservedel til) men min har foreløbigt holdt i fem år. Så skulle jeg skifte den ud snart, ville det ikke gøre mig ret meget. Jeg har også en single action men må indrømme at jeg vist aldrig har brugt den… Embarassed

Rengøring

Her taler jeg ikke om den slags rengøring konen syntes vi skal spilde kostbar modelbådsbygge/sejle tid på affraid . Men derimod rengøring af din airbrush efter maling. En airbrush kan skilles ad i mange dele. Skal du bare skifte farve er det nok at lade noget fortynder (acetone for eks) rende igennem et par gange, til det er klar væske der kommer ud. Men efter endt brug bør man pille dyse (som oftest to dele) af – HUSK at sikre dig at du ikke mister pakningen mellem den inderste dyse og selve pistolen! Stopskrue; fjeder, nålestyr, nål samt knap skal også pilles ud af pistolen. Så kan den renses grundigt. Pas på du ikke bukker spidsen på nålen, eller støtten i dyssen – det er meget sårbare dele på en airbrush. Til rengøring ind igennem hullet foran er en lille børste som kan købes på apoteket perfekt. Det er faktisk en lille tandbørste til børstning i mellemrummene på dine tænder. De er som skabt til det her! De bedste er dem med et lang tynd snoet ståltråds håndtag.

Så skal den bare samles igen og den er klar til næste gang du skal male.

Håber ovenstående kan bruge som inspiration og hjælp til dig hvis du går med tanker om at male med airbrush.

Husk dette er kun mine erfaringer gennem de sidste 20 – 25 år, det er ikke endegyldige retningslinier!
Tilbage til toppen Go down
Vis brugerens profil
Tom
Expert
Expert

Male Antal indlæg: 267
Geografisk sted: Sønderborg
Humor: sort :o)

IndlægEmne: Re: Brug af Airbrush   Ons 06 aug 2008, 08:54

Wow, tak for alle de gode tips. Nu kan jeg godt se hvorfor jeg aldrig har kunnet finde ud af at bruge min airbrush.
Jeg har en double action med 3 forskellige dyser og 3 størrelser koppe. Enten så klumpede malingen eller også tømte jeg koppen på 3 sekunder og masser af løbere på bådene. Har mange gange overvejet at sælge min airbrush men tror da efter din artikel, at jeg skal forsøge lidt igen.

Jeg kan se at jeg har begået følgende fejl. Trykket i min kompressor har altid være omkring 15 bar som den standard kører med. Det har gjort det rigtig svært at dosere luftmængden ordentligt. Selv med en 0,2 mm dyse har jeg tømt beholderen på unormalt kort tid.

Hver gang jeg har været ved de farvehandlere i lokalområdet har de ikke kunnet vejlede mig overhovet i hvilken type maling jeg skulle bruge, hvad jeg skulle fortynde med og i hvilket forhold. Næsten HVER gang jeg har forsøgt kom der enten slet igen maling ud af dysen eller også så tømte jeg det hele så hurtigt at man tror det var løgn.
Den teknik som Poul på RC Unionen fortalte om, kunne jeg overhovedet ikke bruge til noget, da mit største problem var/er overhovedet at få noget brugbart maling ud af air-brushen.....er slet ikke kommet så vidt at jeg kan forfine teknikken eller afmaske, lave effekter osv.

Så dit indlæg giver da nyt mod til at prøve igen Smile

mvh
Tom
Vis brugerens profil
Steen
Avanceret
Avanceret

IndlægEmne: Re: Brug af Airbrush   Ons 06 aug 2008, 10:26

Tom skrev:
Wow, tak for alle de gode tips. Nu kan jeg godt se hvorfor jeg aldrig har kunnet finde ud af at bruge min airbrush.
Jeg har en double action med 3 forskellige dyser og 3 størrelser koppe. Enten så klumpede malingen eller også tømte jeg koppen på 3 sekunder og masser af løbere på bådene. Har mange gange overvejet at sælge min airbrush men tror da efter din artikel, at jeg skal forsøge lidt igen.

Jeg kan se at jeg har begået følgende fejl. Trykket i min kompressor har altid være omkring 15 bar som den standard kører med. Det har gjort det rigtig svært at dosere luftmængden ordentligt. Selv med en 0,2 mm dyse har jeg tømt beholderen på unormalt kort tid.

Hver gang jeg har været ved de farvehandlere i lokalområdet har de ikke kunnet vejlede mig overhovet i hvilken type maling jeg skulle bruge, hvad jeg skulle fortynde med og i hvilket forhold. Næsten HVER gang jeg har forsøgt kom der enten slet igen maling ud af dysen eller også så tømte jeg det hele så hurtigt at man tror det var løgn.
Den teknik som Poul på RC Unionen fortalte om, kunne jeg overhovedet ikke bruge til noget, da mit største problem var/er overhovedet at få noget brugbart maling ud af air-brushen.....er slet ikke kommet så vidt at jeg kan forfine teknikken eller afmaske, lave effekter osv.

Så dit indlæg giver da nyt mod til at prøve igen Smile

mvh
Tom

HEjsa..

Ja som jeg skrev var en af de typiske fejl, netop malingens viskositet - jeg plejer at bruge det her eksempel: tag en spraydåse, sprøjt en del af malingen i et bæger, og se så hvor tynd den er - ligeså tynd skal din maling til en airbrush være Shocked

Og som du har oplevet, så vil for stor en luftmængde, netop tørre malingen ud, inden den faktisk komme rud af dysen, og så lukker den til.

Desværre kan du ikke satse på at få hjælp hos en farvehandel til det her, de aner ikke hvad det er! (har selv været farvehandler, så ved hvor lidt mine kollegaer vidste Very Happy ) Jeg har med held brugt en blank træ og metal alkydmaling (terpentin) og malet med den i min airbrush. Det største problem er at den ikke er konstrueret til så stor fortyndning, og dermed ikke har en synderligt dækkende effekt. Men så må man jo bare male flere gange. Fordelen ved en blank maling er at den flyder pænere sammen, og skal der mærker osv på, så ses bærefilmen ikke på en blank flade, som hvis det var en mat overflade. derefter kan man, hvis ønsket nedtone glansen ved at bruge en silkemat eller mat lak ovenpå.

Nu skriver du Poul, regner med det er "polle"? for han og jeg var netop rundt i en del klubber for at vise og fortælle om det her emne.

Afmaskning og de "sjove" motiver kan jeg også fortælle om, men har ikke lige en båd der er god til den slags motiver. Så jeg kan ikke vise processen. Her ville en fiks lille speed/racer båd jo være oplagt, og måske endda forskønne dem en hel del Very Happy
Vis brugerens profil
Togthom
Avanceret
Avanceret

Male Antal indlæg: 167
Geografisk sted: Løsning
Humor: Modelbåde er for drenge i alle aldre....

IndlægEmne: Re: Brug af Airbrush   Ons 06 aug 2008, 10:42

Hej med jer

Rigtig gode indlæg.... Smile Smile Smile

Jeg har også prøjtet alle mine modeller i en del år.

Jeg lavede for nogle år siden en "Standart Flexx" fra Billing som jeg også sprøjtede. Dengang brugte jeg en vandbaseret maling. Det tror jeg dog ikke jeg vil anbefale. Sprøjten er nem at rengøre. Dog er der nogle malingtyper som , når den fortyndes nok, vilsætte sig som perler på skibet. Det er en ballance med at fortynde nok og dog ikke for meget.... Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes

Mvh

Thomas
Vis brugerens profil
Tom
Expert
Expert

Male Antal indlæg: 267
Geografisk sted: Sønderborg
Humor: sort :o)

IndlægEmne: Re: Brug af Airbrush   Ons 06 aug 2008, 10:55

Steen skrev:

HEjsa..

Ja som jeg skrev var en af de typiske fejl, netop malingens viskositet - jeg plejer at bruge det her eksempel: tag en spraydåse, sprøjt en del af malingen i et bæger, og se så hvor tynd den er - ligeså tynd skal din maling til en airbrush være Shocked

Og som du har oplevet, så vil for stor en luftmængde, netop tørre malingen ud, inden den faktisk komme rud af dysen, og så lukker den til.

Desværre kan du ikke satse på at få hjælp hos en farvehandel til det her, de aner ikke hvad det er! (har selv været farvehandler, så ved hvor lidt mine kollegaer vidste Very Happy ) Jeg har med held brugt en blank træ og metal alkydmaling (terpentin) og malet med den i min airbrush. Det største problem er at den ikke er konstrueret til så stor fortyndning, og dermed ikke har en synderligt dækkende effekt. Men så må man jo bare male flere gange. Fordelen ved en blank maling er at den flyder pænere sammen, og skal der mærker osv på, så ses bærefilmen ikke på en blank flade, som hvis det var en mat overflade. derefter kan man, hvis ønsket nedtone glansen ved at bruge en silkemat eller mat lak ovenpå.

Nu skriver du Poul, regner med det er "polle"? for han og jeg var netop rundt i en del klubber for at vise og fortælle om det her emne.

Afmaskning og de "sjove" motiver kan jeg også fortælle om, men har ikke lige en båd der er god til den slags motiver. Så jeg kan ikke vise processen. Her ville en fiks lille speed/racer båd jo være oplagt, og måske endda forskønne dem en hel del Very Happy

sorry huskede polles navn forkert. Artiklen han skrev var meget spændende men hajlp mig desværre ikke til mine problemer da jeg forsøgte. Jeg husker også jeg havde problemer med malingens konsistens efter jeg havde fortyndet med "fortynder". Det gjorde at malingen ikke vill tørre overhovedet....eller kun så langsomt at det blev ved med at løbe uanset hvor tynde lang jeg sprøjtede med. Men vil da prøve med det mærke du anvender, samt bruge rensebenzin.

Kunne ellers være kanont hvis dit / jeres foredrag omkring airbrush, blev optaget på video og lagt på nettet så mange flere kunne få glæde af det. Skulle en engang ville lave et sådan foredrag ville jeg gerne stille op med HDi videocam, redigere og lægge på nettet (har lige fået 1 GB plads på nettet).

Men meget god tråd denne her Smile
Skal snarrest igang med at forsøge igen

mvh
Tom
Vis brugerens profil
Togthom
Avanceret
Avanceret

IndlægEmne: Re: Brug af Airbrush   Ons 06 aug 2008, 11:04

Hej med Tom

Rigtig fint med en video. Smile Smile

Jeg vil sige så meget. Der skal tålmodighed til, for det kræver det. Den fejl som de fleste laver er for tykke lag, for så løber det lige med det samme. Det kræver men masse lys for at kunne se om der er maling nok på, hvis ikke kommer der "appelsinhud". Man kan se, at der mangler maling. Lige så snart at du kan, nu er løbet sammen og dækker, så skal du holde, ikke noget med, den får lige en tur til. Så løber det. Jeg har taget mig i den fælde flere gange....

mvh

Thomas
Vis brugerens profil
DanHolm
Expert
Expert

Male Antal indlæg: 332
Geografisk sted: Bramming
Registration date: 02/08/08

IndlægEmne: Re: Brug af Airbrush   Søn 31 aug 2008, 15:42

Hej Steen

Har lige et spørgsmål til air brush. hvor meget sviner (støver) det når man maler.
Jeg har lige malet en båd med spraydåse ude i skuret, og jeg siger dig ALT i skuret var gult Sad

konen spurgte mig i dag om det ikke var en airbrush jeg ønskede mig i fødelsdagsgave og jo det var det jo. (meget klog kone) Very Happy

kan man male inde på sit hobbyværlse om vinteren, der er dt vel for koldt til at male.

Dan Holm
Vis brugerens profil
Togthom
Avanceret
Avanceret

IndlægEmne: Re: Brug af Airbrush   Søn 31 aug 2008, 19:22

Hej med dig

Jeg kan fortælle dig at en air-brusch ikke støver som en spraydåse for her kan du jo ikke styre trykket i dåsen.
Du skal arbejde med et relativ lav tryk, ja jeg vil sige max 2 bar, gerne lavere.
Det lige før du kan gøre det i stuen Smile Smile Smile Smile

med venlig hilsen

Thomas
Vis brugerens profil
DanHolm
Expert
Expert

Male Antal indlæg: 332
Geografisk sted: Bramming
Registration date: 02/08/08

IndlægEmne: Re: Brug af Airbrush   Søn 31 aug 2008, 19:40

Hej Thomas

Tak for det fine svar, så er det jo sådan en jeg skal have. Very Happy
Så må jeg jo se om jeg kan finde et fint sæt.
Vis brugerens profil
Steen
Avanceret
Avanceret

IndlægEmne: Re: Brug af Airbrush   Søn 07 sep 2008, 19:23

Togthom skrev:
Hej med dig

Jeg kan fortælle dig at en air-brusch ikke støver som en spraydåse for her kan du jo ikke styre trykket i dåsen.
Du skal arbejde med et relativ lav tryk, ja jeg vil sige max 2 bar, gerne lavere.
Det lige før du kan gøre det i stuen Smile Smile Smile Smile

med venlig hilsen

Thomas

Hnmm det er vi nok ikke helt enige i Wink - det kommer i al fald an på hvad det er der skal males. er det små detaljer kan man gøre det uden det store svineri, men jeg vil bestemt anbefale dig at bruge dit skur igen til den slags, for der kommer sprøjtestøv overalt, ikke så markant som med spraydåse, men tro mig - det kommer!!! så afdækning eller mal i en kasse der er tilsluttet en støvsuger (små dele altså) så kan du begrænse dit overspray.
Vis brugerens profil

Brug af Airbrush

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Similar topics

-
» Hey, har brug for hjælp!
» HAR BRUG FOR JERES MENING OM DET HER!!