RC modelbåde
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
RC modelbåde

Radiostyrede modelbåde i danmark
 
ForumforsideForumforside  PortalPortal  GalleriGalleri  SøgSøg  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  RCM team  

 

 Styring af lys - hvad bruger i?

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
Steen
Avanceret
Avanceret
Steen


Mand Antal indlæg : 153
Age : 57
Geografisk sted : Stevns
Humor : jada... klart jeg har det
Reputation : 5
Points : 30
Registration date : 02/08/08

Styring af lys - hvad bruger i? Empty
IndlægEmne: Styring af lys - hvad bruger i?   Styring af lys - hvad bruger i? EmptyTors 11 Sep 2008, 23:40

Tja som overskriften siger...

For at styre lys, skal der jo forskellige kontakter/switche til.

Selvfølgelig kan man på en servo sætte nogle kontakter, eller microswitche på. Men det er er jo ok til en mindre båd med to eller i al fald ganske få kombinationer af lys. Men i min Elke skal jeg bruge 5 til 6 kombinationer af lyset - og jeg synes ikke jeg vil smide en 12+2 decoder i - den vil jo fordoble bådens pris Very Happy.

Jeg kan lave en switch der kan tænde en funktion pr kanal elektronisk, men det er jo lidt omsonst....

Så - hvad bruger i - gerne hjemmelavede løsninger??
Tilbage til toppen Go down
Tom
Expert
Expert
Tom


Mand Antal indlæg : 267
Age : 59
Geografisk sted : Sønderborg
Humor : sort :o)
Reputation : 8
Points : 125
Registration date : 01/08/08

Styring af lys - hvad bruger i? Empty
IndlægEmne: Sv: Styring af lys - hvad bruger i?   Styring af lys - hvad bruger i? EmptyFre 12 Sep 2008, 17:33

Jeg har købt en Carson 7 kanals switch.
Den fungerer sammen med de fleste modtagere og koster kun en 300 Kr.

Bruger 2 kanaler på modtageren. Den styrer alt lys og lyd i min model

mvh
Tom
Tilbage til toppen Go down
Steen
Avanceret
Avanceret
Steen


Mand Antal indlæg : 153
Age : 57
Geografisk sted : Stevns
Humor : jada... klart jeg har det
Reputation : 5
Points : 30
Registration date : 02/08/08

Styring af lys - hvad bruger i? Empty
IndlægEmne: Sv: Styring af lys - hvad bruger i?   Styring af lys - hvad bruger i? EmptyFre 12 Sep 2008, 18:50

Tom skrev:
Jeg har købt en Carson 7 kanals switch.
Den fungerer sammen med de fleste modtagere og koster kun en 300 Kr.

Bruger 2 kanaler på modtageren. Den styrer alt lys og lyd i min model

mvh
Tom

hmm det lyder jo ret ok, har du et link, eller en betegnelse til sådan en?
Tilbage til toppen Go down
Tom
Expert
Expert
Tom


Mand Antal indlæg : 267
Age : 59
Geografisk sted : Sønderborg
Humor : sort :o)
Reputation : 8
Points : 125
Registration date : 01/08/08

Styring af lys - hvad bruger i? Empty
IndlægEmne: Sv: Styring af lys - hvad bruger i?   Styring af lys - hvad bruger i? EmptyFre 12 Sep 2008, 19:04

Ja her er et link til multiswitchen
http://www.carson-modelsport.de/de/produkte/fernsteueranlagen/zubehoer/rtp/503008/produktdetails.htm

Fandt den ved et tilfælde ved min lokale hobbyhandler, men har da også fundet den hos www.conrad.de

mvh
Tom
Tilbage til toppen Go down
Steen
Avanceret
Avanceret
Steen


Mand Antal indlæg : 153
Age : 57
Geografisk sted : Stevns
Humor : jada... klart jeg har det
Reputation : 5
Points : 30
Registration date : 02/08/08

Styring af lys - hvad bruger i? Empty
IndlægEmne: Sv: Styring af lys - hvad bruger i?   Styring af lys - hvad bruger i? EmptyTirs 07 Okt 2008, 23:23

Så er der en fiks lille switch på "markedet" - dvs sige det er en selvbygger. Nu lyder det som en stor opgave og at man skal værre ekspert udi det at lodde. Men der er faktisk kun 2 "kredse" der skal loddes - samt lidt ledninger. så i alt 22 lodninger Very Happy , det eneste som kan drille lidt er den lille mosfet. Men med lidt tålmodighed og lidt snilde går det uden problemer.

tanken opstod for et stykke tid siden, da jeg jo netop sad og skulle beslutte hvilke funktioner Elke skulle have. I mine tidligere både har jeg lavet switche vha en alm servo og nogle mikro switche. Bøvlet og ikke altid lige pålideligt Embarassed. Men jeg havde tidligere set i Modelflyvenyt at der var en der havde lavet en switch. Så jeg sendte en forespørgsel om den kunne laves så den havde to "memory" funktioner - og i dag kom der så print og to kredse.

Inden længe havde jeg monteret de to kredse og en ledning, og fik hurtigt loddet et par pærer på og sat strøm til, og helt uden nogen dikkedarer virkede den bare, så nu kan en switch på senderen styre to funktioner - ikke noget der er nyt i denne verden, men prisen på den her enhed er sølle: 53 kr. + porto og den ledning du nu vil bruge... Og så skal du lige investere de 10 - 15 min det tager at lodde den.

Sådan ser den ud, stikket er et alm standard servo stik.

Styring af lys - hvad bruger i? Img_0510

se og læs mere på: KV-modeller

jeg har altså ingen fordele ved at nævne den her, synes bare den er genial, og billig - og det kunne jo være at en eller anden bruger her kunne bruge sådan en Smile
Tilbage til toppen Go down
DanHolm
Expert
Expert
DanHolm


Mand Antal indlæg : 332
Age : 56
Geografisk sted : Bramming
Reputation : 7
Points : 63
Registration date : 02/08/08

Styring af lys - hvad bruger i? Empty
IndlægEmne: Sv: Styring af lys - hvad bruger i?   Styring af lys - hvad bruger i? EmptyTirs 07 Okt 2008, 23:36

Hej Steen

Det er da ud til at det er noget de fleste kan finde ud af og så er det jo en billig løsning.
vil bestemt overveje det når der skal laves lys på båden.
men hvor mange Led lys kan der kobles på ??

Dan Holm
Tilbage til toppen Go down
Steen
Avanceret
Avanceret
Steen


Mand Antal indlæg : 153
Age : 57
Geografisk sted : Stevns
Humor : jada... klart jeg har det
Reputation : 5
Points : 30
Registration date : 02/08/08

Styring af lys - hvad bruger i? Empty
IndlægEmne: Sv: Styring af lys - hvad bruger i?   Styring af lys - hvad bruger i? EmptyTirs 07 Okt 2008, 23:54

DanHolm skrev:
Hej Steen

Det er da ud til at det er noget de fleste kan finde ud af og så er det jo en billig løsning.
vil bestemt overveje det når der skal laves lys på båden.
men hvor mange Led lys kan der kobles på ??

Dan Holm

Hej Dan...

Som det er nu er der ikke testet for hvor meget den kan trække, men belastning op til 1A pr udgang er der ingen problemer og da en LED vist ikke bruger mere end 30mA så kan du lave båden oplyst hele vejen rundt før det bliver et problem Very Happy

Har dog også bestilt sådan en som Tom linker til, via Conrad - men det er til min brandbåd som skal renoveres lidt i det elektriske pig . De her små switche er jo perfekte til bare at tænde og slukke lidt forskelligt lys i de mindre avancerede både.
Tilbage til toppen Go down
Tom
Expert
Expert
Tom


Mand Antal indlæg : 267
Age : 59
Geografisk sted : Sønderborg
Humor : sort :o)
Reputation : 8
Points : 125
Registration date : 01/08/08

Styring af lys - hvad bruger i? Empty
IndlægEmne: Sv: Styring af lys - hvad bruger i?   Styring af lys - hvad bruger i? EmptyTors 09 Okt 2008, 22:10

Ser ud som om at den kan trække op til 3.8 Amp.

Men så skal man nok fortinne printbanerne hele vejen for ikke at de brænder af.

mvh
Tom
Tilbage til toppen Go down
Steen
Avanceret
Avanceret
Steen


Mand Antal indlæg : 153
Age : 57
Geografisk sted : Stevns
Humor : jada... klart jeg har det
Reputation : 5
Points : 30
Registration date : 02/08/08

Styring af lys - hvad bruger i? Empty
IndlægEmne: Sv: Styring af lys - hvad bruger i?   Styring af lys - hvad bruger i? EmptyFre 10 Okt 2008, 11:30

Tom skrev:
Ser ud som om at den kan trække op til 3.8 Amp.

Men så skal man nok fortinne printbanerne hele vejen for ikke at de brænder af.

mvh
Tom

Ja men det er jo nok samlet, altså i alt for begge udgange. Men jeg ved at Kurt vil teste den igennem og, som han selv sagde "brænde nogle switche af" så han vil melde tilbage når han har fundet en maks belastning.

Men 1A pr udgang til lys er mere end rigeligt til det jeg bruger dem til.
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Styring af lys - hvad bruger i? Empty
IndlægEmne: Sv: Styring af lys - hvad bruger i?   Styring af lys - hvad bruger i? Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Styring af lys - hvad bruger i?
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» hvad for nogle stik bruger i
» Hvad sejler jeg med...
» Hvad bringer 2009 for HMSK ?

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
RC modelbåde :: General Diskussion :: El og elektronik-
Gå til: