RC modelbåde
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
RC modelbåde

Radiostyrede modelbåde i danmark
 
ForumforsideForumforside  PortalPortal  GalleriGalleri  SøgSøg  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  RCM team  

 

 Vedligehold af batterier Nimh?

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
Tom
Expert
Expert
Tom


Mand Antal indlæg : 267
Age : 59
Geografisk sted : Sønderborg
Humor : sort :o)
Reputation : 8
Points : 125
Registration date : 01/08/08

Vedligehold af batterier Nimh? Empty
IndlægEmne: Vedligehold af batterier Nimh?   Vedligehold af batterier Nimh? EmptySøn 09 Nov 2008, 22:44

Hej

Jeg har tidl sjusket noget med vedligehold af batterierne i vinterperioden og kan da også se
at det har ødelagt de fleste af mine batterier. Men hvordan vedligeholder i andre jeres batterier
i vinterperioden?

Lige nu kan jeg smide de 10 stk ud i min ubåd
Vedligehold af batterier Nimh? P5125933gs5

mvh
Tom
Tilbage til toppen Go down
Steen
Avanceret
Avanceret
Steen


Mand Antal indlæg : 153
Age : 57
Geografisk sted : Stevns
Humor : jada... klart jeg har det
Reputation : 5
Points : 30
Registration date : 02/08/08

Vedligehold af batterier Nimh? Empty
IndlægEmne: Sv: Vedligehold af batterier Nimh?   Vedligehold af batterier Nimh? EmptySøn 09 Nov 2008, 22:56

Tom skrev:
Hej

Jeg har tidl sjusket noget med vedligehold af batterierne i vinterperioden og kan da også se
at det har ødelagt de fleste af mine batterier. Men hvordan vedligeholder i andre jeres batterier
i vinterperioden?

Lige nu kan jeg smide de 10 stk ud i min ubåd
Vedligehold af batterier Nimh? P5125933gs5

mvh
Tom

Hej tom...

Surt med de batterier.

Når jeg skal vedligeholde mine NiMh celler, så giver jeg dem en langsom (omkring 16 timer) ladning på 1/10C og derefter en afladning på 1C (her kan jeg så aflæse hvormeget jeg kan trække ud af dem) Derefter giver jeg dem en opladning på 1C og igen en afladning, er det nødvendigt gentager jeg den proces en gang mere. Så har jeg et rimeligt billede af hvordan pakken har det.

Jeg sikrer mig at de ikke er koblet til noget under alm obevaring, og jeg har endnu ikke måtte smide nogle ud.

inden du nu smider dem ud så prøv evt det her:

Jeg har - og dette står helt for egen regning!!! - genoplivet enkelte celler ved kortvarigt at give dem 12 v fra et 7 A blybatteri. Vi snakker 10 - 15 sek maks, evt af et par gange. Derefter en langsom opladning med de 1/10 C og så samme tur som nævnt ovenfor. Men det skal være den enkelte celle du støder liv i på den måde, ikke en pakke!

Håber det kan redde nogle af dem!

Det sikrer at den bliver vent i polerne, hvis der skulle være sket en polvending mens de har ligget i en pakke, så + er blevet til -, så er pakken nemlig ikke noget værd.
Tilbage til toppen Go down
jimstar
Expert
Expert
jimstar


Mand Antal indlæg : 252
Age : 50
Geografisk sted : Silkeborg
Humor : Joo den er god nok ;O)
Reputation : 5
Points : 69
Registration date : 02/10/08

Vedligehold af batterier Nimh? Empty
IndlægEmne: Sv: Vedligehold af batterier Nimh?   Vedligehold af batterier Nimh? EmptyMan 10 Nov 2008, 00:58

Hej...

Skulle det ikke være nok at lade dem op ind imellem bare med et lav mAh ?

Som jeg kan forstå det, så aflader de fleste genopladelige batterier sig selv med en vis % del
hele tiden, skulle det så ikke være nok at lade på dem med jævne mellemrum så man holder fuld strøm hele tiden ?

Hvad med bly batterier, er det samme måde de skal vedligeholdes på eller er de ikke så sårbare ?
Tilbage til toppen Go down
http://www.rcgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=5992
Steen
Avanceret
Avanceret
Steen


Mand Antal indlæg : 153
Age : 57
Geografisk sted : Stevns
Humor : jada... klart jeg har det
Reputation : 5
Points : 30
Registration date : 02/08/08

Vedligehold af batterier Nimh? Empty
IndlægEmne: Sv: Vedligehold af batterier Nimh?   Vedligehold af batterier Nimh? EmptyMan 10 Nov 2008, 02:00

jimstar skrev:
Hej...

Skulle det ikke være nok at lade dem op ind imellem bare med et lav mAh ?

Som jeg kan forstå det, så aflader de fleste genopladelige batterier sig selv med en vis % del
hele tiden, skulle det så ikke være nok at lade på dem med jævne mellemrum så man holder fuld strøm hele tiden ?

Hvad med bly batterier, er det samme måde de skal vedligeholdes på eller er de ikke så sårbare ?

Jo jeg glemte også at skrive at det jeg beskrev var hvis jeg havde haft dem liggende længe.

Mht Bly batterier, så har de faktisk bedst af at blive ladt op hvergang de har været brugt, helst med en særlig lader til blybatterier. Jeg bruger sådan en her: blybatterilader den kan lade både 6 og 12V batterier, og de er altid i topform. men naturligvis kan man også lade dem op efter behov (det gør jeg selv) man skal bare huske at de ikke må tømmes helt, for når de derned - så ER og BLIVER de tomme...
Tilbage til toppen Go down
jimstar
Expert
Expert
jimstar


Mand Antal indlæg : 252
Age : 50
Geografisk sted : Silkeborg
Humor : Joo den er god nok ;O)
Reputation : 5
Points : 69
Registration date : 02/10/08

Vedligehold af batterier Nimh? Empty
IndlægEmne: Sv: Vedligehold af batterier Nimh?   Vedligehold af batterier Nimh? EmptyMan 10 Nov 2008, 02:32

Hej Steen.

Den lader du linker til er jo en nem måde at lade på hvis jeg forstår det rigtigt, altså den slår selv fra når batterierne er ledet helt op ?
Den lader jeg bruger til mine 6 og 12 volt blybatterier og 9,6 volt i senderen er robbes unicharger 6 som selv skulle finde strømstyrke men slår ikke fra når batterierne er laden, så der skal man huske at slukke når de har ladet den tid de skal.

Jeg syntes så at problemet med den er at hvis man skal lade på et batteri der ikke er helt tomt kan det jo være svært at vudere hvor længe de skal lades på og jeg har ikke en aflader, det ville sikkert også tage lang tid med et blybatteri på 17 amp.

Jeg har også nogle 7,2 volt til at ligge også lader til dem, den ene lader er på 250 mAh, den anden 500mAh , disse 2 lader er den slags man sætter i stikkontakten og så er der bare en ledning med TAM stik i enden, jeg går ud fra at de også selv går ned i ladestyrke når batterierne er ladet op, eller er det ikke normalt ?
jeg tit haft den sat til i et døgn uden at batterierne er blevet varme men dog en smule lunken.
Tilbage til toppen Go down
http://www.rcgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=5992
Steen
Avanceret
Avanceret
Steen


Mand Antal indlæg : 153
Age : 57
Geografisk sted : Stevns
Humor : jada... klart jeg har det
Reputation : 5
Points : 30
Registration date : 02/08/08

Vedligehold af batterier Nimh? Empty
IndlægEmne: Sv: Vedligehold af batterier Nimh?   Vedligehold af batterier Nimh? EmptyMan 10 Nov 2008, 02:56

jimstar skrev:
Hej Steen.

Den lader du linker til er jo en nem måde at lade på hvis jeg forstår det rigtigt, altså den slår selv fra når batterierne er ledet helt op ?
Den lader jeg bruger til mine 6 og 12 volt blybatterier og 9,6 volt i senderen er robbes unicharger 6 som selv skulle finde strømstyrke men slår ikke fra når batterierne er laden, så der skal man huske at slukke når de har ladet den tid de skal.

Jeg syntes så at problemet med den er at hvis man skal lade på et batteri der ikke er helt tomt kan det jo være svært at vudere hvor længe de skal lades på og jeg har ikke en aflader, det ville sikkert også tage lang tid med et blybatteri på 17 amp.

Jeg har også nogle 7,2 volt til at ligge også lader til dem, den ene lader er på 250 mAh, den anden 500mAh , disse 2 lader er den slags man sætter i stikkontakten og så er der bare en ledning med TAM stik i enden, jeg går ud fra at de også selv går ned i ladestyrke når batterierne er ladet op, eller er det ikke normalt ?
jeg tit haft den sat til i et døgn uden at batterierne er blevet varme men dog en smule lunken.

Jo den slår nemlig selv fra, den er forsynet med en lille lysdiode, som lyser meget skarpt når du starter opladningen, og gradvis bliver svagere og svagere, for til sidst at slukke, og så lader den ikke mere. Det specielle med blybatterier er at de ikke må få en for høj ladestrøm. Jo tættere på maks ladestand de er, jo svagere skal ladestrømmen være - det sørger den her lader for. Jeg er rigtig glad for min!!

Du skriver at din ladere til dine 7,2 volts er på hhv 250 og 500 mAh, men hvor mAh er dine batterier på? Derved kan du nemlig beregne den ladetid der er for dine batterier, men det er jo fra "tom til fuld" så det vil altid være et noget løst grundlag at vurdere ud fra når man skal gætte hvor meget strøm der er brugt fra en pakke/akku.

Det bedste er en computer lader (X-peak 3 eller lign) hvor den fylde det på der er nødvendigt, og samtidig har man muligheden for at aflade. Men det vigtigeste er at man kan se hvor meget man kan trække ud af sine akkuer. Tilmed kan man lade via sit batteri i bilen, når man er ude og sejle (eller flyve/køre RC bil som jeg også gør) man kan så købe en strømforsyning så man kan bruge den lader derjemme via 230v. Man kan naturligvis også få ladere der kan bruges til begge dele (altså 12/230V)

Jeg havde i mange år kun en robbe 5+ lader - og den har da virket, men efter jeg fik en "klogere" lader, så har jeg da undret mig over hvordan jeg har kunnet leve uden sådan en Smile

- en nem løsning med en "dum" lader er at bruge et tænd/sluk ur. Sæt det til de X antal timer man vil lade, og så er man sikker på at batterierne ikke bliver overopladet.
Tilbage til toppen Go down
jimstar
Expert
Expert
jimstar


Mand Antal indlæg : 252
Age : 50
Geografisk sted : Silkeborg
Humor : Joo den er god nok ;O)
Reputation : 5
Points : 69
Registration date : 02/10/08

Vedligehold af batterier Nimh? Empty
IndlægEmne: Sv: Vedligehold af batterier Nimh?   Vedligehold af batterier Nimh? EmptyTirs 11 Nov 2008, 00:34

Hej Steen.

Jeg er godt helt med på hvordan jeg regner ladetid ud via mAh på lader og batteri
men mon ikke at de 2 lader til 7,2 volt også selv slår fra når jeg har haft dem til at lade flere gange i et døgn eller mere og batterierne stadig virker, dog virker de kun som 2 gamle betterier hvilket de sikkert også er, det er nogle jeg fik med en gammel HBX jeg byttede mig til...
Tilbage til toppen Go down
http://www.rcgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=5992
Steen
Avanceret
Avanceret
Steen


Mand Antal indlæg : 153
Age : 57
Geografisk sted : Stevns
Humor : jada... klart jeg har det
Reputation : 5
Points : 30
Registration date : 02/08/08

Vedligehold af batterier Nimh? Empty
IndlægEmne: Sv: Vedligehold af batterier Nimh?   Vedligehold af batterier Nimh? EmptyTirs 11 Nov 2008, 00:56

jimstar skrev:
Hej Steen.

Jeg er godt helt med på hvordan jeg regner ladetid ud via mAh på lader og batteri
men mon ikke at de 2 lader til 7,2 volt også selv slår fra når jeg har haft dem til at lade flere gange i et døgn eller mere og batterierne stadig virker, dog virker de kun som 2 gamle betterier hvilket de sikkert også er, det er nogle jeg fik med en gammel HBX jeg byttede mig til...

jeg skal jo ikke kunne sige om de selv slår fra. Men normalt er mange af de simple ladere "dumme" dvs at de bare sender en (lav) strøm ud. Og ved 1/10 C eller lavere så vil et batteri i princippet kunne tåle ladningen evigt...
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Vedligehold af batterier Nimh? Empty
IndlægEmne: Sv: Vedligehold af batterier Nimh?   Vedligehold af batterier Nimh? Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Vedligehold af batterier Nimh?
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Lipo eller NiMh?
» Kuffert til transport af batterier
» kan man godt koble to batterier sammen
» Vinter sejllads med Lipo batterier

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
RC modelbåde :: General Diskussion :: El og elektronik-
Gå til: